در دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده برگزار شد

 | تاریخ ارسال: 1401/3/30 | 

دوشنبه سی ام خرداد ماه ۱۴۰۱ افتتاحیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیر شیخ دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در تولید خودروی پرنده درحال حرکت به ۳ محور عمودپروازی، استفاده از پیشران الکتریکی و خودران هستیم.
وی با اشاره به دسته بندی ابزارها و وسایل حمل و نقل هوایی تاکید کرد: نخست تاکسی‌های هوایی مدرن هستند که به صورت عمودپرواز مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوم خودروهای پرنده است که علاوه بر امکان پرواز، امکان حرکت روی زمین را نیز دارا بوده و اغلب هواگردهای این دسته برای پرواز نیاز به باند دارند. سوم طرح‌های ترکیبی هستند که هم قابلیت حرکت روی زمین را دارا هستند و هم عمدتاً عمود پروازند و در واقع ترکیبی از دو دسته اول هستند.
دبیر نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: وسایل حمل و نقل هوایی کاربردهای متنوعی دارند از جمله تاکسی هوایی، باربری و لجستیک، گردشگری، نظامی، آتش نشانی و اورژانس هوایی. یکی از مهمترین مولفه‌های این وسایل حمل و نقل هوایی این است که ویژگی های مهم خودرو و هواپیما را به صورت توامان دارا بوده و با یک قیمت به صرفه ای تمامی این امکانات را برای کاربر فراهم می کنند.
شیخ به چالش‌ها متعدد ساخت و تولید این وسایل حمل و نقل هوایی اشاره کرد و گفت: نخستین چالش، موضوع  پذیرش مردمی از جمله اطمینان از ایمنی، عدم آلودگی صوتی، قیمت مناسب و راحتی کاربری می‌باشد. دسته دوم چالش های امنیتی مربوط به گارد پروازی و وجود مناطق پرواز ممنوع می‌باشد. سوم چالش‌های قانونی هستند که شامل گواهی صلاحیت پروازی، مدیریت ترافیک هوایی، مقررات حمل و نقل درون شهری و ...... است.
دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌ها، چالش های فنی بوده که الکتریکی سازی خودرو، هوش مصنوعی، پرواز عمودی و راحتی پرواز در شرایط مختلف را شامل می شود. بدیهی است که در حوزه ایمنی نیز باید ملاحظاتی از جمله ایجاد یک سیستم هشدار دهنده و چترنجات مورد استفاده قرار گیرد. ملاحظات اقتصادی و ایجاد تقاضا در بازار نیز به قوت خود باقیست. 
شیخ در ادامه تصریح کرد: حتما باید بحث تاکسی هوایی و حمل و نقل هوایی بین شهرهای نزدیک را با قوت پیگیری کنیم و در کشور جا بیندازیم چرا که در کشور ما هنوز زیرساخت‌ها فراهم نیست که البته تامین آن‌ها در سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.
دبیر نخستین رویداد خودروی پرنده با اشاره به اینکه تقریباً یک سال است که پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف بر روی این پروژه کار می کنند، گفت: مراکز مختلفی در این طرح با ما مشارکت دارند از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی و معاونت علمی ریاست جمهوری.

 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
هدف این دانشگاه هموار کردن مسیر تبدیل ایده به محصول است

دکتر سید حسن قدسی پور گفت: هدف این دانشگاه هموار کردن مسیر تبدیل ایده به محصول است که در این راستا به موفقیت های بسیار خوبی دست یافته ایم به نحوی که اکنون ۳۱۳ شرکت دانش بنیان در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.
وی در این مراسم افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۵۴ حدود ۳۰۰ دانشجو پذیرش می کرد اما اکنون ظرفیت پذیرش دانشجو این دانشگاه به ۱۵ هزار دانشجو افزایش یافته است.
وی افزود: نیمی از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند. همچنین عمده دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در رشته های نوظهور مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: سابقه این دانشگاه در زمینه راه اندازی رشته های تحصیلات تکمیلی بیش از ۳۰ سال است و می توان گفت که  دانشجویان این دانشگاه از گروه نخبگان کشور هستند.
دکتر قدسی پور عنوان کرد: درحال حاضر این دانشگاه براساس رتبه بندی های بین المللی رتبه نخست هوش مصنوعی کشور را به خود اختصاص داده است.
دکتر قدسی پور خاطرنشان کرد: در زمینه هوش مصنوعی نیز پروژه های عملیاتی در شرکت معدنی  چادرملو داریم که قرار است تعدادی از خط های این معدن را مکانیزه و هوشمند نمائیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:
همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پروژه شاخص های ارزیابی ابنیه و فنی پل ها

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت : پروژه شاخص های ارزیابی ابنیه و فنی پل ها توسط دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.
دکتر داریوش امانی در نخستین رویداد ملی طراحی طراحی و ساخت خودروی پرنده گفت: در سال گذشته بیش از ۵۵۰ میلیون تن جابجایی کالا و حدود ۱۰۰ میلیون جابجایی مسافر در جاده های کشور داشتیم که با تولید خودروی پرنده می توانیم بخشی از این جابجایی ها را به این خودروها واگذار کنیم.
وی اظهار داشت: رویداد طراحی و ساخت خودروی پرنده کمک بسیار زیادی به حمل و نقل کشور خواهد کرد چراکه در آینده این فناوری نقش بسزایی در جابجایی کالا و مسافر خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. همچنین ترانزیت کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به دو ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.
امانی تاکید کرد: باید برای توسعه خودروهای پرنده و دستیابی به این فناوری از پتانسیل و توان شرکت های دانش بنیان استفاده کنیم که در این زمینه ما یکی از سازمان های پیشرو بوده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: پروژه شاخص های ارزیابی ابنیه و فنی پل ها توسط دانشکده عمران دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است. 
دکتر امانی عنوان کرد: همچنین بخش جاده ای طرح جامع حمل و نقل جاده ای نیز با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال انجام است.
امانی تاکید کرد: درحال حاضر تمام حمل و نقل جاده ای کشور از نقطه صفر مرزی تا مقصد به صورت الکترونیکی انجام می شود.

همچنین در این مراسم مهندس آرش خدایی معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری سخنانی را ایراد کرد.