اجرای نمایش «بازگشت به خان نخست» در محوطه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

 | تاریخ ارسال: 1402/12/3 | 

 
نمایش «بازگشت به خان نخست» به تهیه کنندگی و کارگردانی داریوش نصیری از ۲۸ بهمن الی ۲ اسفندماه در محوطه دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به همت اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» به کارگردانی داریوش نصیری و نویسندگی داریوش نصیری و مرتضی وکیلیان به مدت ۵ روز در در محوطه دانشگاه اجرا شد.
این اثر با محوریت استاد- دانشجو و با حضور ۵۰ دانشجو از ۴ دانشگاه هنری تولید شده است و تمامی بازیگران و عوامل از دانشجویان رشته بازیگری، کارگردانی، ادبیات نمایشی، نمایش عروسکی، کارگردانی سینما، طراحی صحنه و فلسفه هنر در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از شهرهای تهران، اردبیل، زنجان، قزوین، کرج، اراک، مشهد، گیلان، مازندران، اهر و.. اجرا شد.
این اثر نمایشی در خصوص نقض قوانین الهی و انسانی و عدم حرکت در صراط المستقیم و عدم رعایت اصل ۵ قانون اساسی است و فصول مهم زندگی اجتماعی آدمی را از انسان های اولیه تا انسان‌های معاصر، در فضایی کمدی به بوته نقد می‌کشد؛ در پایان‌بندی با اشاره به آیات قرآنی همچون آیات ۹۹_۱۰۰ سوره مومنون و اصل ۵ قانون اساسی با محاکمه مرد گنهکار در سال ۱۳۵۷ پایان می‌یابد.
این نمایش شامل صحنه‌های، هابیل و قابیل و برادرکشی، بیمارستان و تولد، آموزش و مدرسه، ازدواج و خانواده، بروکراسی اداری (شهرداری)، و محاکمه مرد گنهکار است. علاوه بر این با خرده نمایش‌هایی از راهنمایی و رانندگی و روزنامه فروش صحنه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.
نمایش بازگشت به خان نخست در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جایزه اول بخش دانشگاهی را به خود اختصاص داده و از طرف معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تقدیر ویژه شد.
این نمایش خیابانی در فضایی کمدی به نقد اجتماعی قوانین الهی و انسانی که در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ توسط افراد نقض شده می‌پردازد.