برج فناوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد

 | تاریخ ارسال: 1400/8/17 | 

برج فناوری و نوآوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر (ساختمان پرفسور حسابی) با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، دکتر سید حسن قدسی پور سرپرست دانشگاه و دکتر سید رضا غفاریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد.
براساس این گزارش، برج فناوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( ساختمان پرفسور حسابی) در ۹ طبقه و هر طبقه ۲۰۰ متر احداث شده است که متراژ کلی آن ۲ هزار و ۲۰۰ متر است و  ۱۵ شرکت فناور در آن مستقر هستند.

بیشتر شرکت های مستقر در برج فناوری و نوآوری درحوزه هوشمندسازی و شهر هوشمند فعالیت می کنند.


 
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر:
برنامه داریم به هر یک از دانشکده‌های دانشگاه
 یک تا ۲ برنامه استراتژیک محول کنیم

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر از واگذاری پروژه های استراتژیک به دانشکده های این دانشگاه در راستای رفع معضلات کشور خبرداد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر :  دکتر سید حسن قدسی پور در مراسم افتتاح برج شماره ۲ نوآوری و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از زیر ساختهای اقتصاد دانش بنیان را توسعه فناوری دانست و افزود: لوازم اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان نیروی انسانی فرهیخته، فارغ التحصیلان دانشگاه ها و دانشمندان هستند که موتور اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان به شمار می روند.
وی با اشاره به وجود نیروهای انسانی توانمند در کشور، اظهار کرد: ایران در این شاخص جزو رتبه‌های اول است، ولی در بهره گیری از این نیروها مشکل داریم؛ چرا که به اندازه کافی از نیروهای متخصص استفاده نکردیم  که این چالش باید مرتفع شود.
دکتر قدسی پور حمایت دستگاه ها از دستاوردهای فناورانه را یکی دیگر از موتورهای اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: این در حالی است که علی رغم تلاش‌های صورت گرفته دستگاه‌ها تمایلی به همکاری ندارند و ما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه کشور باید به نقطه ای برسد که بخش صنعتی برای رفع مشکلات خود به جای شرکت های خارجی به شرکت های دانش بنیان داخلی مراجعه کنند، اضافه کرد: ما برای پر کردن این خلأ برنامه داریم که به هر یک از دانشکده‌های این دانشگاه یک تا ۲ برنامه استراتژیک محول کنیم که فاز اول آن اجرایی شده است.
به گفته وی فاز اول این طرح شناخت رقبا و بازار و تحلیل مسائل است.
دکتر قدسی پور افزود: اجرای این طرح نیاز به حمایت از دانشکده ها دارد که در این زمینه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست حمایت داریم.

 

دکتر ستاری اعلام کرد
اجرای آیین نامه ای برای حمایت از پارک ها/دانشگاه‌ها سهامدار شرکت‌ها نشوند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه تولید محصول حاصل سرمایه گذاری است، گفت: با پول دولتی محصول تولید نمی شود، نمونه آن پژوهشگاه ها هستند که قادر به تولید محصول نیستند.
دکتر سورنا ستاری دراین مراسم ، توسعه را یک مفهوم فرهنگی دانست که اگر این فرهنگ اصلاح شود، سخت افزارهای آن نیز اصلاح خواهد شد.
وی ماموریت دانشگاه‌ها را رفع مشکلات مردم و جامعه دانست و افزود: زمانی ، دور دانشگاه‌ها دیوار کشیده شده بود و آموزش‌هایی در آن ارائه می‌شد که ارتباطی با مسائل پیرامونی آن نداشت.
دکتر ستاری با ابراز خرسندی از اینکه اتفاقات خوبی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه توسعه فناوری رخ داده است، یادآور شد: این اقداماتی که از سوی دانشگاه‌ها در زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، ناحیه نوآوری، پارک ها اجرایی شده است، همگی زیر ساخت‌هایی است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است.
وی با اشاره به آیین نامه جدید برای حمایت از پارک ها، یادآور شد: این حمایت جدید اعتبارات خوبی برای پارک ها برای توسعه فیزیکی آنها ایجاد می کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر حضور بخش خصوصی در حوزه توسعه فناوری، یادآور شد: در حال حاضر سرمایه گذاری ما در پارک فناوری بزرگی چون پردیس یک به ۲۰ است و اطمینان داریم که اگر یک میلیارد تومان در این پارک سرمایه گذاری کنیم، ۲۰ میلیارد بخش خصوصی سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی تولید محصول فناورانه را حاصل مشارکت بخش خصوصی دانست و گفت: از پول دولتی محصول خارج نمی شود، نمونه آن پژوهشگاه های دولتی هستند که توانایی تولید محصول را ندارند.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید روابط خود را با شرکت های دانش بنیان خصوصی ساماندهی کنند،تصریح کرد: اینکه دانشگاه‌ها بخواهند سهامداری کنند، گزینه درستی نیست.
وی با بیان اینکه معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت های خوبی از شرکت‌ها خواهند کرد، افزود: دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز باید صندوق پژوهش و نوآوری خود را توسعه دهد تا بتواند از واحدهای فناور حمایت کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به برخی از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خاطر نشان کرد: برخی از محصولات فناورانه وجود دارد که مشتریان زیادی ندارند، ولی یکی از نیازهای کشور است که نمونه آن پانسمان بیماران EB است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که چنین محصولاتی تولید انبوه ندارند، نیاز است تا با حمایت از این شرکت ها و پوشش ریسک آنها را یاری کنیم.

تولید بیش از ۴۰۰ محصول و خدمت از سوی فناوران دانشگاه صنعتی امیرکبیر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تولید ۴۱۶ محصول و خدمت فناورانه از سوی مراکز نوآوری دانشگاه خبر داد و گفت: میزان فروش محصولات فناورانه ما در سال گذشته ۱۶۵ میلیارد تومان بوده است.
دکترسید رضا غفاریان  دراین مراسم با بیان اینکه این برج با نام پروفسور حسابی به بهره برداری رسید، افزود: در سال ۸۴ راه اندازی مراکز رشد و بحث کارآفرینی مطرح شد و ما در سال ۹۳ برج ۱ نوآوری و فناوری دانشگاه را راه اندازی کردیم و از سال ۹۴ بخش خصوصی را در توسعه این زیست بوم مشارکت دادیم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۸ مراکز نوآوری دانشکده ها را در دستور کار قرار دادیم، ادامه داد: تا سال ۱۴۰۵ دو برنامه "توسعه زیر ساخت نوآوری برای استقرار شرکت های فناور" و "تجاری سازی و عرضه محصول به بازار" را در نظر گرفته ایم.
دکترغفاریان با اشاره به برنامه توسعه زیر ساخت های دانشگاه گفت: پنج برج در اختیار دانشگاه قرار می گیرد که از این تعداد ۳ برج به بهره برداری رسیده است و برج های شماره ۴ و ۵ در دست ساخت و بازسازی با مشارکت بخش خصوصی قرار دارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه برج های شماره ۴ و ۵ تا ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهند رسید، یادآور شد: سال ۹۸ یکسری از مراکز نوآوری دانشکده های دانشگاه افتتاح شدند.
وی میزان فروش یکی از محصولات این مراکز را ۷ میلیارد تومان ذکر کرد که تاکنون این میزان به ۱۵.۲ میلیارد تومان رسیده است.
دکترغفاریان ادامه داد: این میزان فروش محصول تا پایان سال به ۲۰ میلیارد تومان خواهدرسید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر این میزان فروش از سوی یک واحد فناور این دانشگاه را ثمره ایجاد مراکز نوآوری نام برد و یادآور شد: در حال حاضر ۱۵ شرکت توسعه یافته در برج شماره ۲ دانشگاه مستقر شدند.
وی برج فناوری شماره ۱ دانشگاه را در پنج طبقه دانست و با تاکید بر حمایت ویژه از این برج از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از شرکت ها در صف جذب در این مراکز هستند و تعدادی نیز در محل نامناسب استقرار یافته اند.
وی میزان فروش کلی محصولات واحدهای فناوری و دانش بنیان این دانشگاه را ۱۶۵ میلیارد تومان در سال گذشته دانست و گفت: تاکنون ۳۱۶ محصول فناورانه و ۱۰۰ خدمت از سوی فناوران دانشگاه عرضه شده است.

عکس ها را در ادامه ملاحظه نمائید: ...